Get Adobe Flash player

Czy aluminiowe felgi to tylko lepszy wygląd?

Czy aluminiowa felga w samochodzie to tylko wyraz „szpanu”, bogactwa i chęć poprawy wizualnej swojego samochodu? Otóż jak się okazuje nie koniecznie. Dla mniej wtajemniczonych aluminium jest stopem metali lekkich, co za tym idzie używanie aluminium do produkcji felg zmniejsza masę całkowitą samochodu. Zagłębiając się w tematykę felgi aluminiowe zmieniają w samochodzie więcej niż wygląd, chodzi o właściwości jezdne, liczy się bezwładność.

Nadwozie, silnik, wnętrze, a w nim ludzie – spoczywa na zawieszeniu samochodu. Ale niektóre elementy, jak koła, tarcze, zaciski hamulcowe plus części zawieszenia tworzą masę niereserowaną. Spoczywają bezpośrednio na drodze. Są jak podstawa trampoliny, same się nie pobujają. Upraszczając, gdy koło najeżdża na wybój, unosi się, a potem opada. Jeśli jest ciężkie, ten ruch do góry i z powrotem wykonuje mniej chętnie, bo ma większą bezwładność. Na tej samej zasadzie lekkimi hantlami możesz ćwiczyć biceps szybciej niż ciężkimi. Jeśli koło reaguje na wybój wolniej, część wstrząsu przeniesie się na zawieszenie i poczujesz je, gdy łupnie w siedzenie. Niestety nie oznacza to, że koła aluminiowe podnoszą komfort jazdy, jak na ironię komfort potrafią podnieść ciężkie koła i wysokie opony. Opona o wysokim profilu jest jak zawieszenie dla koła; tłumi drobne nierówności, spojenia i spękania nawierzchni.

Głównym zadaniem zawieszenia nie jest tłumienie na wybojach, lecz dociskanie kół do drogi. Wyobraźmy sobie tak znaną sytuację z polskich dróg, a mianowicie najechanie na próg zwalniający. Ciężkie koło reaguje powoli, opona ugina się, a potem wstrząs przenosi się na nadwozie. Ciężkie koło wolniej powraca do dolnej pozycji, czyli na chwilę tracimy przyczepność, wyobraźmy sobie jazdę po całej serii wybojów, staje się to problematyczne, prawda? Czy to oznacza że felga aluminiowa łatwiej radzi sobie z wybojami?

Tak, lekka felga radzi sobie lepiej, w połączeniu ze sztywniejszą oponą o niższym profilu można precyzyjniej zestroić resorowanie i amortyzację, co za tym idzie mając stały kontakt z nawierzchnią drogi, osiągamy wyższą bezpieczną prędkość w zakręcie.

Cała prawda o felgach z stopów lekkich jest niestety taka, że pomimo ich bardzo dobrych właściwości jezdnych, większość nieświadomych tego kierowców i tak wybiera je tylko ze względu na piękny wygląd, choć w sumie jest w tym olbrzymia racja – błyszczące „alumki” są SUPER!


Polecamy: